Suomi Meloo 2018

20.6.2018

Melomalla kesään

Toukokuu oli ennenkokemattoman lämmin useilla Suomen paikkakunnilla hellepäivien lukumäärällä mitattuna. Kuivakin se oli ja vaikutti luonnon ja mm viljelykasvien elpymiseen kevään jälkeen. Usein kuuli sanottavan “tässäkö se Suomen kesä oli”, kun ennätyksellisen hienoista toukokuun päivistä pääsimme nauttimaan ja jopa uimaan lämpimissä luonnon vesissä.

Mutta kyllä se kesä jatkuu. Kesäkuun alkupuolella on nyt 34 peräkkäisenä vuonna melottu Suomi Meloo tapahtuma jossakin n. 500 km vesireitillä vuodesta 1985lähtien. Tänä vuonna reitti oli idässä Kuopiosta Imatralle 9.- 15.6. ja käsitti johtokanootin GPS mukaan 514 km. Se lähti Kallavedeltä Heinävedelle Savonlinna Pihlajaveden yli Suur-Saimaan itäisiä vesiä Imatralle päättyen.

Johtokanootin johdolla edettiin yötä päivää yhdessä meloen. Tauko- tai vaihtopaikkkoja koko pituudella oli 28. Pääosa tapahtumaan osallistuvista melojista oli järjestäytynyt ryhmiksi/joukkueiksi, joiden voimin omaa kanoottia vietiin eteenpäin osuudesta toiseen. Tapahtumaan osallistui myös yksittäisiä melojia sekä tietenkin vain haluamalleen osalle viikkoa.

Suomi Meloo -tapahtuma sopii kaikenikäisille ja -kokoisille. Osallistumispakkoa osuuksille ei ole. Melojien turvallisuutta vesillä varmistaa kumiveneellä sekä tarvittaessa kanootein liikkuva turvaryhmä.

Tänä vuonna melojia oli noin 450 ja joukkueita 60, lisäksi useilla ryhmillä oli avustajia mm. autojen siirtoon ja tarvittaviin henkilökuljetuksiin mm lepopaikoille.

Laturetkeilijöille tämä melontaosallistuminen oli neljäs alkaen 2008. Nyt meidän joukkueen muodostivat Veikko Kaarnijärvi, Mirja Hiirola, Merja Tomperi-Olkkonen ja Pekka Skyttä. Kun osuuksia oli 28, emme voineet kattaa tällä joukkueella kuin puolet osuuksista ja kajakki piti kuljettaa osan matkaa auton katolla. Tuosta kokonaismatkasta 514 km katoimme 240 km osuuden pääosin päivä- ja ilta-aikoina. Pari yömelontaa tehtiin myös. Alunperin joukkueemme oli suurempi, mutta sairastapaukset ja työesteet pienensivät meidän tiimin puoleen tavoitellusta. Yksittäisille melojillemme kokonaismelontamatka vaihteli 100 – 150 km välillä. Kajakkina meillä oli Veikon  kajakkikaksikko, jota siirtymillä kuljetettiin Veikon auton katolla.

Viikko meni todella hienosti. Ilmat olivat suotuisat, kesäiset pienin satein ja kohtuullisen lämpimät. Yöpymiseen Pekka veti asuntovaunua koko matkan autonsa perässä. Ajokilometrejä kertyi molempiin autoihin 1300 km luokkaa. Kun vaihtopaikat olivat aina veden äärellä, oli autoilla kuljettava usein sivuteitä. Vesien rikkonaisuus pidensi siirtymäajoja.

Maisemat olivat huippuhienoista tavanomaisiin näin keskisuomalaisittain ajatellen. Mehän olemme tottuneet hienoihin maisemiin kotipaikoillamme päivittäin, kun vain sen osaamme arvostaa. Siinäpä se eräs toteamus onkin. Kun näemme kaunista luontoa, voimme arvostaa omaakin paremmin ja huomaamme sen arvon.

Aikoinaan osallistuin neljä kertaa Suomi Juoksee tapahtumaan Utsjoelta Helsinkiin. Luonnehdin sitä karnevaaliksi läpi Suomen. Tätä Suomi Meloo tapahtumaa luonnehdin iloiseksi luontokaravaaniksi läpi puolen Suomen samanmielisten ihmisten kanssa. Suomi Meloo -tapahtuman vaihtopaikoilla vietettiin iloisia hetkiä vesiltä saapuvia melojia odotellessa, nautittiin puffetin palveluista ja toisinaan laitetiin jopa tanssiksi, jos väsymys hellitti otettaan. Suomi Meloo -tapahtuman saapuminen on monelle reitin varren paikkakunnalle kesän ehdottomia kohokohtia. Paikalliset yhdistykset ja yritykset saivat kertarysäyksellä mahdollisuuden palveluidensa ja tuotteittensa myymiseen hetken aikaa runsaalle asiakaskunnalle.

Pykälässä pääset kokeilemaan melontaa yhdistyksen kajakilla. Voit tehdä siitä uuden liikunta- ja luontoon tutustumisen muodon itsellesi. Maailma näyttää aivan toisenlaiselta veden päällä kajakissa kulkien.

Pekka Skyttä, puheenjohtaja

Facebook-sivun näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.